Depresija: znaki, simptomi, pomoč, zdravljenje brez zdravil [+Konoplja]

depresija zdravljenje

Z branjem tega prispevka se boste naučil, kaj je depresija, kakšni so njeni znaki, ali je zdravljenje brez zdravil mogoče in kako premagati depresijo brez zdravil. Na koncu je celotno poglavje namenjeno zdravljenju s konopljo in CBD kapljicami. Vse nasvete lahko pričnete uporabljati že danes. Pa pričnimo.

Kaj je depresija (definicija)

Depresija (velika depresivna motnja, klinična depresija) je pogosta in resna medicinska duševna bolezen, ki negativno vpliva na vaše počutje, način razmišljanja in delovanje. Na srečo je tudi ozdravljiva. Depresija povzroča občutke žalosti in / ali izgubo zanimanja za dejavnosti, v katerih smo nekoč uživali. To lahko vodi do različnih čustvenih in fizičnih težav in lahko zmanjša sposobnost posameznika na delovnem mestu in doma. Blaga depresija je lažja za premagati.

Če berete kot nekdo, ki želi pomagati drugemu, je verjetno ne razumete. Ta občutek je tako oddaljen od zdravega razmišljanja, da se je nemogoče empatično preleviti v svojega npr. depresivnega partnerja in ga poizkušati razumeti. Tisti, ki pa vas žene samopomoč, se boste pa lažje našli v spodnjih opisih počutja in nasvetih kako ga pričeti spreminjati na bolje.

Simptomi in znaki depresije

depresija

Znaki depresije se pričnejo pojavljati bolj kot ne kar v celoti. Nekateri poleg spodaj omenjenih stvari dodatno občutijo tudi anksioznost (tako postane anksiozna depresija) ali pa sociofobijo (strah pred ljudmi). Vsi pa imajo možgane vpete v stroj, ki razmišlja o njihovi ničvrednosti, slabi koncentraciji in nesposobnosti od prve do zadnje stvari. Misija? Izničiti takšno razmišljanje.

  • Občutek žalosti ali depresivno razpoloženje.
  • Izguba zanimanja ali užitka za dejavnosti v katerih smo nekoč uživali.
  • Spremembe v apetitu – izguba teže ali se zredimo nepovezano z dieto.
  • Težave s spanjem ali s pretiranim spancem.
  • Izguba in pomanjkanje energije ali povečana utrujenost.
  • Povečanje nesmiselne telesne dejavnosti (živčno stiskanje mozoljev in por) ali upočasnjenih gibov in govora (dejanja, ki jih lahko opazujejo drugi).
  • Občutek popolne ničvrednosti ali krivde.
  • Težave pri razmišljanju, koncentraciji ali sprejemanju odločitev.
  • Misli o smrti ali samomoru.

Je zdravljenje depresije brez zdravil mogoče?

zdravljenje depresije

Seveda, vendar zdravljenje depresije brez antidepresivov zahteva ogromno predanosti, poguma in vestnosti.

Gledano iz drugega zornega kota, pa samo z antidepresivi ne bomo prišli nikamor.

Zato je najbolj priporočljiva uporaba obeh. Klinična stroka in znanost obljubljata, da naj bi antidepresivi naredili 30 % vsega dela, medtem ko moramo tistih 70 % narediti sami. Če tablet ne bomo vzeli, bomo morali pa sami narediti vseh 100 %. Odločitev pa je po navadi precej odvisna od naše naravnanosti – za ali proti zahodni farmakologiji.

Pa pustimo zdravila psihiatrom (tega obiščite šele, ko želite prejemati zdravila, do takrat pa se poslužujte psihologov), mi pa poglejmo nasvete, ki jih lahko pričnete uporabljati že danes.

10 načinov kako premagati depresijo brez zdravil

Če ste depresivni, se lahko počutite povsem nemočni. Pa vendar to niste. Skupaj s terapijo in včasih tudi s pomočjo zdravil, obstaja veliko načinov, da se uspešno zoperstavite depresiji. S spremembo vašega obnašanja – telesne dejavnosti, življenjskega sloga in celo načina razmišljanja – vse to so naravni antidepresivi kako premagati depresijo brez zdravil.

Te nasvete za izboljšanje počutja lahko pričnete uporabljati takoj, vendar se bodo učinki pričeli kazati šele po nekajkratni uporabi.

1. Za uspešno zdravljenje depresije vzpostavite rutino

rutina

Depresivno stanje potrebuje rutino – to je osnova osnove, najboljša pomoč pri depresiji. To vam bodo povedali vsi psihologi in psihiatri. Depresija namreč ponavadi iz vašega življenja odstrani strukturo. En dan se nato prelije v naslednjega in tako naprej. Vzpostavitev lahkega dnevnega urnika vam lahko pomaga, da se vrnete na pravo pot.

Za uspešno zdravljenje depresije je potrebno pričeti z majhnimi koraki. Ti naj bodo na začetku res majhni, saj nam je v depresiji izredno težko narediti kakršen koli korak. To pomeni, da se nam je težko že stuširati, umiti zobe, opraviti domače opravilo ali celo poklicati prijatelja. Če tega ne razumete, morate doživeti – naj vam poskušamo pojasniti.

V fazi depresije je naš um nastavljen na lenarjenje in negativno razmišljanje, sekiranje in psihiranje o vsem kar bomo morali še narediti danes, jutri ali kasneje. Naše možgane skrbi, kako bomo sploh lahko opravili to nalogo, saj je “težka”, kaj če bi samo še malo ležali na kavču ali v postelji.

Proti temu je vzpostavitev rutine najboljše orožje, saj bomo tako lažje pričeli premagovati strah in odpor do vsakdanjih nalog, ki so nam bile nekoč mačji kašelj, ali pa smo jih celo opravljali z veseljem.

2. Postavite si cilje

cilj

Ko ste depresivni, se lahko počutite, kot da ne morete doseči prav ničesar. Zaradi tega se počutite slabše. Če se želite proti temu boriti, si morate sami postavite dnevne cilje.

Začnite z majhnimi koraki. Kot cilj si postavite nekaj, kar vam bo uspelo, kot recimo umivanje posode vsak drugi dan. Ko se začnete počutiti bolje, lahko na svoj seznam dodate bolj zahtevne dnevne cilje, ki bodo postajali vedno večja pomoč pri gradnji samozavesti.

Vsak teden lahko na svoj seznam rutine dodate nove cilje (enega, dva) in po nekaj tednih lahko vaša rutina izgleda že takole. Za normalnega človeka se sliši to otročje lahko, za depresivnega pa je ta preboj najtežja preizkušnja, ki ga bo peljala po poti ozdravitve.

Vsak dan zjutraj umijemo po zajtrku, ki si ga pripravimo, zobe, zvečer nas čaka tuš, pred tem pa obvezen sprehod v naravi. Dvakrat na teden se pričnemo tudi malo bolj resno gibati in pa enkrat na teden pokličemo prijatelja/ico za pijačo. Zvečer lahko zaspimo s pomočjo branja ali poslušanja knjige in eno uro lahko delamo tudi že nekaj bolj pomembnega za naš posel ali šolo.

3. Telovadite

gozdna pot

Telovadba začasno poveča sproščanje kemikalij, ki jih imenujemo endorfini in spremenijo naše počutje. Saj vsi vemo, da se po športu počutimo bolje. Lahko ima tudi dolgoročne koristi na posameznike z depresijo. Zdi se, da redna vadba spodbuja možgane, da se preoblikujejo na pozitivne načine in zdravljenje depresije bo postalo mnogo bolj kratkotrajno kot sicer.

Kako pomagati in koliko vaje potrebujemo? Da bi občutili dobre učinke ni potrebno, da pretečemo maraton. Že sprehod nekajkrat tedensko nam je lahko v pomoč, ko nas pesti depresivno stanje. Kot smo omenili že v zgornji točki postavljanja ciljev za rutino je gibanje (sploh v naravi) ključnega pomena.

4. Jejte zdravo

Ni čarobne diete, ki bi lahko popravila kar s seboj prinaša ta duševna bolezen. Pa vendar je dobra ideja, da pazite, kaj jeste. Če vam depresija povzroča težave pri prekomernem uživanju hrane, vam bo nadzor nad prehranjevanjem pomagal, da se boste počutili bolje.

Ni dokazov, da bi lahko hrana z omega-3 maščobnimi kislinami (kot so losos in tuna) in folno kislino (kot so špinača in avokado) pripomogla k zmanjšanju depresije.

5. Poskrbite za dovolj spanca

spanec

Depresija lahko oteži spanec, premalo spanca pa lahko poslabša depresijo. Eno izmed rutinskih vprašanj strokovnjakov je, ali spimo dobro in koliko časa je to v povprečju. To je jasen indikator, kako pomembna je ta zadeva. Kaj lahko v pomoč temu storimo še danes?

Začnite s spremembami svojega življenjskega sloga. Vsak dan pojdite v posteljo in vstajajte ob enakem času (se sliši kot rutina iz prve točke?). Poskusite zdržati brez popoldanskih dremežev. Iz vaše spalnice odstranite vse motilce – spite brez računalnika in brez televizije (knjiga je ok). Sčasoma se bo vaše spanje izboljšalo.

6. Prevzemite odgovornosti

Ko ste depresivni, se boste morda želeli umakniti iz življenja in se odreči svojim odgovornostim doma in na delovnem mestu. Zdravljenje depresije se bo zato zavleklo še mnogo dlje. Z vključitvijo v vsakodnevne obveznosti boste lažje ohranili življenjski slog, ki vam lahko pomaga pri preprečevanju depresije. Ta vas pritrjajo na trdna tla in vam dajejo občutek uspeha.

V primeru, da pričnemo postavljati vse odgovornosti na stranski tir in jih prepuščamo drugim, pa je občutek osamljenosti neizogiben. To pomeni popolno osamo, kjer se sami izobčimo iz druženja in navsezadnje tudi družbe.

Če niste v šoli ali nimate rednega dela, je tudi to v redu. Razmislite o krajšem delovnem času. Če se vam tudi to zdi preveč, razmislite o prostovoljnem delu.

7. Depresija: kako pomagati pregnati negativne misli

šah

V vašem boju proti depresiji je veliko dela miselnega – spremeniti morate svoje razmišljanje. Ko ste depresivni, takoj pomislite na najslabše. Takole pa zgleda miselni tok “psihiranja”:

Kako dolgočasen moram izgledati, vidi se iz Triglava, da sem depresiven. Oh, ko bi bil vsaj toliko sposoben kot najslabši sodelavec. Jutri pa moram v Ljubljano, kaj če bi raje ostal doma, bom že nekako prestavil na drugič. Kolega me kliče, če se mu javim bom moral tam sedeti z njim, pa ne znam povedati nič pametnega več, kaj si bo mislil in pustim, da odzveni.” Približno takole poteka zdravljenje depresije, miselni procesi, ki potrebujejo sveže dokaze vaše sposobnosti – pa smo spet pri ciljih in strukturi.

Kako pomagati? Naslednjič, ko se boste glede sebe spet počutili grozno, uporabite logiko kot naravno zdravilo depresije. Morda se boste počutili, kot da vas nihče ne mara, toda ali obstajajo resnični dokazi za to? Lahko se počutite kot najbolj brezvredna oseba na planetu, pa je to res verjetno? Potrebno je nekaj prakse, pa vendar lahko sčasoma omenjene negativne misli premagate, preden vam te pobegnejo iz nadzora.

8. Pred uporabo dopolnil se posvetujte z zdravnikom

Obstajajo obetavni dokazi glede uporabe nekaterih dodatkov za depresivno stanje,” pravi Cook. Med njimi so ribje olje in folna kislina. Vendar pa je treba opraviti še več raziskav, preden bomo glede tega lahko povsem prepričani. Pred začetkom uživanja dodatkov se vedno posvetujte z zdravnikom, še posebej, če že jemljete zdravila.

9. Poskusite nekaj novega ali zabavnega

branje v parku

Ko ste depresivni, ste v rutini in potrebujete pomoč novih dogodkov, ki vas bodo vsaj malo osrečili in vam vlili nekaj samozavesti.. Prisilite se, da poskusite nekaj drugačnega. Pojdite v muzej. V roke pograbite rabljeno knjigo in jo preberite na klopci v parku. Prostovoljno pomagajte v kuhinji in vaša pomoč bo nagrajena (v vaših možganih). Prijavite se na jezikovni tečaj (pomaga zaradi več vidikov).

Ko samega sebe izzovemo, da naredimo nekaj drugačnega, so v možganih opazne kemične spremembe. Ko poskusimo nekaj novega to vpliva na spremembo ravni dopamina, ki je povezan z občutkom ugodja, uživanjem in učenjem. Tako se bo zmanjšala tudi osamljenost, čeprav smo lahko te stvari za zečetek opravili v popolni osami.

Če ste depresivni, si vzemite tudi čas za stvari, v katerih uživate. Kaj pa, če se vam nič več ne zdi zabavno? »To je samo simptom depresije,” pravi Cook. Vseeno morate še naprej poskušati.

Ko se boste počutili toliko bolje, pa vam skupina za samopomoč pri depresiji lahko zelo, zelo pomaga. Depresija je duševna bolezen, zato je izmenjava občutkov in izkušenj med podobnimi ljudmi ključnega pomena.

10. Zdravljenje depresije s konopljo

konoplja in depresija

Klinična depresija je resna razpoloženjska motnja, za katero je značilen ponavljajoč se občutek žalosti, izguba zanimanja, ki včasih privede tudi do zmanjšanja apetita, izgube energije in celo samomorilskih misli.

Običajna farmacevtska zdravila proti depresiji se navadno osredotočajo na serotonin, kemični prenašalec, ki naj bi deloval tudi kot stabilizator razpoloženja. Nevronska mreža endokanabinoidnega sistema deluje na podoben način kot serotonin, dopamin in drugi podobni sistemi.

Nekatere raziskave pravijo, da zdravljenje depresije s kanabinoidi poteka tudi s pomočjo serotonina. Medtem ko nizek odmerek THC poveča nivo serotonina, visoki odmerki povzročijo znižanje tega nivoja, kar lahko celo poslabša stanje pacienta.[1]

Leta 2009 so raziskovalci ugotovili, da obstaja dovolj veliko število dokazov, ki kažejo na endokanabinoidno signalizacijo kot cilj za farmakoterapijo (antidepresivi imeli vsebino konoplje) v primeru depresije.[2]

Avtorji raziskave, izvedene leta 2016, so zapisali, da bi »CBD lahko predstavljal novo in hitro zdravilo proti depresiji, saj pospešuje tako serotoninsko kot glutamatno kortikalno signalizacijo skozi 5-HT1A receptorski mehanizem.«[3] CBD bi lahko bil še posebej učinkovit pri depresiji, ki je povezana s kroničnim stresom, ki dokazano povzročuje zmanjšanje nivo endokanabinoidov.

Avtorji pregleda raziskav na živalih iz leta 2013 so zapisali, da CBD kaže na antidepresivno in antianksiozno delovanje pri različnih testnih modelih in podali mnenje, da zmes deluje z interakcijo z nevroreceptorji 5-HT1A. »Pomembno si je zapomniti, da CBD izboljšuje aktivnost v endokanabinoidnem sistemu s povečevanjem časa delovanja anandamida na receptorje CB1 in CB2,« je zapisal Dr. Michael Moskowitz.

»Anandamid deluje na serotoninske, dopaminske in noradrenalinske sisteme. Prav tako deluje na GABA-glutamatski sistem in na hipotalamusno-hipofizno-adrenalinsko os. Njegova glavna vloga je vzpostavitev ravnotežja z zaviranjem, ko se nivo povzpne previsoko, oziroma s pospeševanjem, ko se spusti prenizko. To je najverjetnejši razlog za to, da so fitokanabinoidi in CBD na splošno zmožni regulirati depresijo in anksioznost.«

Kako vzeti konopljo: odmerki in način jemanja

cbd olje

Priporočljivo je, da pacienti sodelujejo z zdravstvenim delavcem, ki ima izkušnje s CBD ali konopljo za medicinsko rabo, da lahko doziranje in metode jemanja nato razvijemo in prilagodimo posameznemu pacientu na individualni ravni. Hkrati so lahko dobro izobraženi in zavedni pacienti prav tako sami svoji strokovnjaki in zdravstveni svetovalci.

Priporočljivi so produkti CBD z razmerjem 20:1 (ali višjim), ki se jemljejo v obliki kapljic, kapsul ali jedil. Temu so v Sloveniji najbližje 5 % CBD kapljice (dr. Gosarja). Če se bomo spustili v ilegalno gojenje konoplje pa se priporočata sorti Valentine X ali Electra 4, ki delujeta kot poživilo in pomagata pri depresiji.

Ko imamo težave s pomanjkanjem energije, lahko pri dvigu nivoja energije in zbranosti pomaga navadna konoplja ali druge vrste, ki imajo stimulativen učinek, vendar moramo paziti na nivo tolerance za THC, ki ni priporočljiv v velikih količinah. Vrste, ki imajo visoko vsebnost terpen-limonena, se priporočajo za izboljšanje razpoloženja.

Pri vseh zdravilih za oralno uporabo se lahko obrnete na tabelo odmerkov, kjer se nahajajo priporočila za odmerke CBD glede na telesno težo. Tabelo lahko pridobite s pomočjo spodnjega obrazca. Vedno začnite z mikro odmerkom, da preverite občutljivost, nato pa počasi povečujte odmerek glede na priporočene vrednosti, dokler simptomi ne izginejo. Običajno je za depresijo priporočen mikro do standarden odmerek.

Konoplja, ki jo kadimo, lahko tudi s pomočjo uparjalnikov, se prav tako priporoča za takojšnje olajšanje simptomov, ali pa za hitro povečanje odmerka, ta način rabe pa je lahko uporaben tudi pri težavah s spanjem. Pršila za pod jezik in tinkture, ki se jemljejo v obliki kapljic, učinkujejo hitreje in trajajo dlje kot produkti za inhaliranje.

Bipolarna motnja – bipolarna depresija in manija

Bipolarna motnja - bipolarna depresija in manija

Bipolarna depresija, tudi manična depresija, je v veliki meri podobna normalni, če gledamo simptome in splošno izredno slabo ter stresno počutje. Vendar vsak z bipolarno motnjo ve, da ga na koncu tunela čaka svetla luč. Po vsaki depresiji pride obdobje ravnovesja. In za nameček je tega z nekaj izkušnje lahko že kar napovedati, saj se cikli po navadi ponavljajo v istem ritmu. Tako se je iz bipolarne depresije nekoliko lažje izvleči, saj moramo le čakati na datum, ko se stvari pričnejo obračati na bolje.

Od nas pa je odvisno, ali bomo potem sposobni vzdrževati ta ekvalibrij in se zoperstaviti alkoholu in močni THC konoplji (da drugih drug sploh ne omenjamo) ter tako za vselej prekiniti začaran krog med depresijo in manijo. Že samo igranje s spanjem nas lahko ponovno pahne nazaj v primež manije. Nihanje razpoloženja je nevarno.

Bipolarna motnja obsega več tipov, v praksi pa največkrat krožimo v enem letnem ciklu. Nekaj mesecev nastopa bipolarna depresija, nato sledi obdobje miru, nato ob nepazljivosti sledi manija, ki nekoč pojenja, tej pa vedno brez izjeme sledi bipolarna depresija. Nekateri pa krožijo tudi veliko hitreje.

Pri raziskavi iz leta 2005 so uporabili klinične preizkuse, da bi preverili učinkovitost kanabinoidov pri zdravljenju bipolarne motnje (manična depresija).[4] Leta 2010 je druga raziskava predložila dokaze, da CBD ni uporaben pri maničnih napadih, povezanih z bipolarno motnjo.[5] Bipolarna depresija – dokazi kažejo na večji potencial in učinkovitost.

V obdobju depresije si lahko privoščimo eksperimentiranje s konopljo, medtem ko je v času manije to le dodaten ogenj na vodo našega ranljivega in prepotentnega jaza. Takrat nas konoplja požene še globlje v manijo, kateri bo kasneje zato sledila še večja depresija. Ali pa morda kar hospitalizacija. #What goes up, must come down.

manična depresija

Ali lahko preživimo brez tablet? Mislimo, da ne, saj sta nihanje razpoloženja in centralni živčni sistem zapletena reč. Vsaj litija se moramo posluževati, ki dandanes nosi tržno ime Quilonorm. Za dvojno varnost pa nekateri potrebujejo tudi kombinacijo z antipsihotiki kot je kvatiapin, ki nosi tržno ime Seroquel.

Povzetek

Za zdravljenje depresije je najboljše, če upoštevamo vseh zgoraj 10 omenjenih korakov. Če npr. ne bomo imeli dovolj spanca, nam bodo ostali koraki pomagali manj. Najbolj pomembno pa je, da imamo strategijo počasnega dodajanje dejavnosti na naš urnik, ki mora spet postati rutina.

CBD Konoplje se lahko poslužujemo pri eksperimentiranju pri depresiji, pri bipolarni motnji pa samo v fazi depresije. V času manije je to izredno odsvetovano.

Vi pa nam zaupajte, kaj boste najprej poizkusili v komentarjih spodaj.

V primeru kakšnih vprašanj pa tudi kar pogumno!

Viri in literatura

  1. McGill University, “Cannabis: Potent anti-depressant in low doses worsens depression at high doses,” ScienceDaily, October 24, 2007.
  2. Hill, M. N., Hillard, C. J., Bambico, F. R., Patel, S., Gorzalka, B. B., & Gobbi, G. (2009). The therapeutic potential of the endocannabinoid system for the development of a novel class of antidepressantsTrends in Pharmacological Sciences30(9), 484-493.
  3. Linge, R., Jiménez-Sánchez, L., Campa, L., Pilar-Cuéllar, F., Vidal, R., Pazos, A., … & Díaz, Á. (2016). Cannabidiol induces rapid-acting antidepressant-like effects and enhances cortical 5-HT/glutamate neurotransmission: role of 5-HT1A receptorsNeuropharmacology103, 16-26.
  4. Ashton, C. H., Moore, P. B., Gallagher, P., & Young, A. H. (2005). Cannabinoids in bipolar affective disorder: a review and discussion of their therapeutic potentialJournal of Psychopharmacology19(3), 293-300.
  5. Zuardi, A. W., Crippa, J. A. D. S., Dursun, S. M., Morais, S. L., Vilela, J. A. A., Sanches, R. F., & Hallak, J. E. C. (2010). Cannabidiol was ineffective for manic episode of bipolar affective disorderJournal of Psychopharmacology24(1), 135-137.

Vprašaj nas! :)

Dodaj komentar

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Določi začetni dnevni odmerek:
Praktični e-priročnik

Naučil/a se boš, kako izračunati pravi začetni dnevni odmerek glede na svojo bolezen in kilažo. Vodič vsebuje različne tabele, s pomočjo katerih lahko določiš ravno pravšnjo "dozo".

Uspešno poslano!