Stres na delovnem mestu: simptomi, posledice, zdravljenje

stres

Ka je stres? Je način, kako se vaše telo odziva na kakršno koli spremembo, ki je ni vajeno ali celo na grožnjo. Ko začutite nevarnost – pa naj gre za resnično ali zamišljeno – obramba telesa prestavi v višjo prestavo. To se zgodi izredno hitro, po samodejnem postopku, za katerega ste gotovo že slišali. Gre za star nagon človeštva, ko smo se v hipu morali odločati med »bojem ali begom«.

Telo v krvožilni sistem izloči stresne hormone, ki na različna mesta prenesejo informacije o tem, da gre zares (hitrejše bitje srca, napete mišice, hitrejše dihanje …).

Stres je orodje telesa, s katerim vas hoče zaščititi. Če deluje pravilno, vam pomaga ostati osredotočen, energičen in pozoren na okolico. V izrednih razmerah vam stres lahko reši življenje – na primer vam da dodatno moč, da se branite, ali pa vas spodbudi, da močno pritisnete na avtomobilsko zavoro in rešite vozilo ali celo svoje življenje.

Stres vam lahko pomaga tudi pri soočanju z izzivi. Ja, stres na delovnem mestu je tisto, kar vas med predstavitvijo drži na prstih, vam poveča koncentracijo med pomembnim metanjem žoge na koš, ki zmaga igro, ali pa vas požene učiti za izpit, namesto da raje še naprej gledate televizijo.

Toda na določeni točki stres preneha biti koristen in začne povzročati veliko škodo za vaše zdravje, razpoloženje, produktivnost, odnose in nasploh pri kakovosti življenja.

Ka povzroča stres v današnjem času?

Če se prepogosto znajdete v težkih situacijah in vas stres na delovnem mestu preobremenjuje, je čas, da ukrepate, in da spravite živčni sistem v ravnovesje. Lahko se zaščitite – in izboljšate način razmišljanja in čutenja – tako, da se naučite prepoznati znake in simptome kroničnega stresa in sprejeti ukrepe za zmanjšanje njegovih škodljivih učinkov.

Posledice stresa

Vaš živčni sistem ne razlikuje dobro med čustvenimi in fizičnimi grožnjami. Če čutite stres zaradi konkretnega krega s prijateljem, zaradi roka oddaje dokumentov ali goro računov, lahko vaše telo reagira tako močno, kot da se soočate s resnično situacijo, kjer gre za življenje ali smrt. In večkrat ko je vaš sistem za stres v sili aktiviran, lažje in hitreje ga boste sprožili in ga bo težje in težje izklopiti.

Če ste pogosto izpostavljeni stresu, kot so mnogi od nas v današnjem zahtevnem svetu, bo verjetno večino časa vaše telo v povečanem stresnem stanju. To na žalost lahko privede do resnih zdravstvenih težav.

Kronični stres moti skoraj vsak sistem v našem telesu. Lahko poslabša vaš imunski sistem, razdraži vaš prebavni sistem in poseže v reproduktivni sistem, poveča tveganje za srčni infarkt in možgansko kap ter celo pospeši proces staranja. Lahko celo preuredi možgane, tako da ste bolj izpostavljeni anksioznosti, depresiji in drugim duševnim boleznim.

Znaki in simptomi prevelikega stresa

kognitivni, emocionalno, fizični, vedenjski simptomi stresa

Najbolj nevarna stvar pri stresu je, kako enostavno in potiho se lahko priplazi v vas. Enostavno se ga kar navadiš. Postane poznan in celo normalen. Ne opazite, kako močno vpliva na vas, tudi če od vas zahteva velik davek. Zato je pomembno, da se zavedate pogostih opozorilnih znakov in simptomov stresne preobremenitve.

Kognitivni simptomi:

  • Težave s spominom
  • Nezmožnost koncentriranja
  • Slabša presoja
  • Negativen pogled na stvari
  • Tesnobne in prehitre misli
  • Nenehna skrb

Emocionalni simptomi:

  • Depresija in splošno nezadovoljstvo
  • Anksioznost in vzdražljivost
  • Muhavost in jeza
  • Občutek preobremenjenosti
  • Osamljenost in izolacija

Fizični znaki:

  • Bolečina v določenem deli telesa
  • Driska ali zaprtost
  • Slabost in omotica
  • Bolečina v prsih in hiter srčni utrip
  • Izguba volje za spolnost
  • Pogostejši prehladi in gripe

Vedenjski znaki:

  • Prenajedanje ali hujšanje
  • Preveč ali premalo spanca
  • Odmaknjenost od drugih
  • Odlašanje in zanemarjanje odgovornosti
  • Uporaba alkohola, cigaret in drog za sproščanje
  • Grizenje nohtov, sprehajanje gor in dol

Kako premagati stres?

Holesterol in stres

Obstaja povezava med visokim stresom in visokim holesterolom. Če želimo znižati holesterol je zato pomembno, da vzdržujemo čim manjšo raven stresa in tako skrajšamo čas okrevanja.

Stres in glavobol

Zaradi stresa vas lahko prične boleti glava – in glavobol vas nato še bolj razdraži in spravi v stres. Začaran krog je potrebno prekiniti. Kako zmanjšati stres:

  • Manj stresni urnik
  • Gibanje
  • Vaje za sproščanje (npr. preproste dihalne vaje)
  • Dobro upravljanje s časom
  • Več odmorov
  • In navsezadnje tudi smeh

Slabost zaradi stresa

Raziskovalci so ugotovili močno povezavo med črevesjem in možgani. Tako kot možgani, je tudi črevesje polno živcev. Vsebuje največje območje živcev zunaj možganov s prebavnim traktom. Z možgani pa si delijo neverjetno veliko število živčnih povezav. Za odpravo glej točke pri glavobolu.

Driska zaradi stresa

Odziv telesa na stres je biološko namenjen temu, da človeku pomaga, da beži pred nečem, kar jih preganja. Ni pa namenjen za vsakodnevne stresne službe, roke oddaj, družinske obveznosti in ostalo.

Kako obvladati stres, če vas ta vodi v prebavne motnje, vključno z drisko:

  • Izogibajte se hrani, ki lahko poslabša stanje (mlečni izdelki, gazirane pijače in kava)
  • Premisli in ugotovi kaj je sprožilec
  • Poizkusi tablete antipazmodike (ne odpravljajo vzroka)

Za “zdravljenje” stresa izberi nekaj aktivnosti:

stres zdravljenje
  • Dolgi objemi in poljubi s partnerjem (30 sekund) znižujejo krvni pritisk
  • Kopel in dolg vroč tuš
  • Aktivnosti zunaj na soncu (sonce vpliva na serotonin, ta pa na razpoloženje)
  • Meditacija (najdi nekaj na kar se lahko osredotočiš – dihanje)
  • Aromaterapija – sivka pomirja (svečka, kopel)
  • Pitje čajev za pomirjanje kot kamilica (sprošča napetost mišic)
  • Privošči si masažo (že po 5. minutah je efekt viden – zmanjšanje pulza)
  • Sproščujoča glasba na Youtubu (za meditacijo ali delo)
  • Kos črne temne čokolade pomaga zmanjšate stresne hormone
  • Pogovori se s prijateljem
  • Medijski stres – prenehaj s konstantno uporabo pametnega telefona, branjem novic, e-sporočil
  • Če že, namesto tega glej smešne filmčke
  • Delo delegiraj drugim in jih za to morda plačaj – stres na delovnem mestu se bo zagotovo zmanjšal

Kot vidiš so vaje za premagovanje stresa v resnici ena odlična zadevščina, katere si včasih ne upamo in nočemo privoščiti. Zakaj? Morda zaradi denarja ali pa pomanjkanja časa.

Tablete za stres brez recepta

Po večini te tablete bazirajo na naslednjih rožicah: baldrijanu, sivki in hmelju. Te nekoliko pomirjajo. Primeri teh tablet so Persen, Hova tablete, Deprim, Baldrimed, Noctiben, Dormeasan …

Poleg omenjenih naravnih sestavin pa tem dodajajo tudi Vitamin B, folno kislino, selen, magnezij in koencim Q10. Dodatek aminokisline L-triptofan je tudi odlična stvar, saj povečuje proizvodnjo serotonina, ki izboljšuje razpoloženje. Najdemo jo v hrani kot je puranje in piščančje meso, ribe, fižol in soja.

Baldrijan je prvi na seznamu pri prestajanju psihičnih težav.

Persen služi kot sredstvo za pomiritev in spanje. Moja babica je vedela povedati, da je to “Blažev žegenj” oz. da ne pomaga kar dosti. Kmalu je domov prišla z receptom za Kventiax, sintetičnim antipsihotikom, ki te zaziba v spanec. Odlično? Seveda, če ne upoštevaš stranskih učinkov.

Zdaj želim počasi preiti na konopljo, saj ta članek vendarle gostuje na njej. Je konoplja brez stranskih učinkov? Mislim da ne, sploh na začetku si zjutraj tudi nekoliko vegast. Potem pa stvar steče in pomiritveni učinek minimalno deluje še v naslednjem dnevu. Vsekakor pa je nemogoče primerjati stranske učinke konoplje in tablet za spanje na recept.

Konoplja pomaga, vendar ta v manjših količinah

konoplja in stres

Ena najpogostejših trditev o konoplji je, da lajša stres in nam pomaga, da se sprostimo. Nova raziskava kaže, da je to morda res, vendar le v manjših odmerkih.

Ekipa iz Chicaga se je odločila raziskati lastnosti konoplje za blaženje stresa v različnih odmerkih konoplje. Skupno so raziskali 42 zdravih prostovoljcev, starih med 18 in 40 let. Vsi so imeli izkušnje s konopljo, vendar niso bili vsakodnevni uporabniki. Razdeljeni so bili v tri skupine:

  • majhni odmerki – 7,5 miligramov THC-ja
  • zmerni odmerki – 12,5 miligramov THC-ja
  • prejeli placebo, ki ne vsebuje THC-ja

Odmerki so bili podobni nekaj dimom cigarete marihuane.

Po napovedih so tisti, ki so prejeli nizek odmerek THC, po psihosocialnem testu poročali o manjšem stresu kot tisti, ki so prejemali placebo. Prav tako se je njihova stopnja stresa po testih hitreje znižala.

Vendar so tisti, ki so prejemali večji odmerek THC-ja, poročali o bolj negativnem razpoloženju pred in med zadano nalogo. Predhodno so psihosocialno nalogo pogosteje ocenili kot “zahtevno” ali “grozečo”.

V vseh treh skupinah ni bilo pomembnih razlik, izmerjenih v krvnem tlaku (pri nekaterih se lahko poveča ob uporabi konoplje), ravni kortizola ali srčnega utripa pred nalogo, med njo ali po njej.

“Hkrati je naša ugotovitev ta, da so udeleženci v višji skupini THC poročali o povečani anksioznosti in negativnem razpoloženju v celotnem testu. To podpira idejo, da lahko THC ustvari tudi nasproten učinek.” pravi Prof. Emma Childs.[1]

Kaj to za stres pomeni v praksi?

Stres na delovnem mestu moramo kar se tiče konoplje pustiti pri miru in se seveda sproščati šele kasneje.

Večja količina THC konoplje lahko škoduje našemu razpoloženju. Morda na kratki rok konkretna “zadetost” predstavlja zabavo, olajšanje in mir vendar se na daljši rok ne konča dobro. Morda pa vas “napsihira” in obremeni vaš um, zato morate biti pazljivi kaj zaužijete.

Sem spada konoplja, bogata s THC, ki je v Sloveniji ilegalna. Priporoča se samo tistim, ki se borijo z boleznimi, ki zahtevajo večje odmerke THC (rak, izredno velika bolečina …). Nobenega pa ne bo pobralo, če en dan med vikendom uživa marihuano – ne smeš pa biti psihični bolnik.

Za vsakodnevno uporabo pa je precej bolj varna uporaba legalnih izdelkov (CBD izdelki). Nekaj THC je vsekakor priporočljivo, saj pomaga pri umirjanju. 5 % CBD izdelki in 30 % izdelki vsebujejo vedno isto količino THC. Potemtakem 5 % potrebujemo vzeti 6-krat več in s tem v telo vnesemo tudi 6-krat več THC. Zato je nujno uporabljati nizko procentualne CBD izdelke.

Če boste želeli preizkusiti konopljo, so najbolj enostavne CBD kapljice, ker lahko počasi spreminjamo odmerjanje do želenega odmerka. Tisti, ki kupujete dražje izdelke, pa imate priložnost preizkusiti cenejšega a kvalitetnega. Bralci tega bloga lahko vedno koristite 8 % popusta s kodo CBDZDRAVI pri nakupu 5 % CBD kapljic dr. Gosarja, ki je doktoriral iz zdravilnih rastlin. Ima svojo njivo, svoj laboratorij in svojo spletno trgovino.

Potrebno pa je omeniti tudi to, da nekateri redki bodoči uporabniki ne boste imeli sreče pri uporabi nobene vrste konoplje, tudi te manj nevarne, saj vas ne bo pomirjala, ampak vam bo ulivala energije kot kava. Takšni uporabniki pa lahko to koristite popoldne za npr. sproščeno delo pri hobijih in tako obvladate stres.

Kako odmerjati

Najbolje je pričeti, ko prenehate z vsemi nujnimi dnevnimi obveznostmi. Tako je najbolje eksperimentirati proti večeru. Pričeti moramo z majhnimi odmerki, da se počasi privadimo na THC, pa čeprav ga je tako malo v legalnih izdelkih. Morda je najbolje, da to prvič in drugič počnete med vikendom.

Kot primer bom vzel 5 % CBD kapljice, kjer prvi dan lahko vzamemo 5 kapljic, če sodimo med težje in 3 kapljice, če sodimo med lažja bitja tega sveta. Če ste se počutili dobro, super, če ne pa lahko povečate dozo za 3 kapljice naslednji dan. Tukaj je priporočljivo, da se na tem odmerku ustavite za naslednje tri uporabe.

Vse je odvisno od tega, kako se počutite, če vam ta odmerek odgovarja super, če je premočen, zmanjšate za kakšno kapljice, če je prešibek in ne čutite nekih sprememb, pa ga lahko povečate.

Odmerek za dnevno sproščeno življenje se verjetno nahaja tam od 3-10 kapljic. V primeru, da bi želeli s pomočjo konoplje tudi zaspati pa tam okrog 15 kapljic. Naj še enkrat ponovim, za tiste, ki jih konoplja ne uspava, ne v nedogled povečevati števila kapljic, ampak jo raje uporabite tekom dneva.

Nekateri boste potrebovali olajšanje od stresa morda 1-krat do 2-krat na teden, drugim pa to lahko postane navada namesto večernega piva. Poslušajte svoje telo in mu sledite.

Pridruži se privatni Facebook skupini

Druži nas želja po praktičnem znanju. Da prejmeš povezavo do zaprte Facebook skupine moraš spodaj najprej obkljukati bel kvadratek in nato nato klikniti na moder gumb.

Viri in literatura:

  1. Pridobljeno 8. 5. 2020. Low-dose THC can relieve stress; more does just the opposite. The Board of Trustees of the University of Illinois
  2. Pridobljeno 8. 5. 2020. Medical Marijuana and stress. Marijuana Doctors
  3. Pridobljeno 8.5. 2020. Stress relief is within reach. American psychological association

Vprašaj nas! :)

Dodaj komentar

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Gratis e-knjiga:Kako odmeriti oralni dnevni vnos konoplje

Naučil/a se boš, kako izračunati pravi začetni dnevni odmerek glede na svojo bolezen in kilažo. Vodič vsebuje tabele, s pomočjo katerih lahko določiš ravno pravšnjo "dozo".

Uspešno poslano!